Τρίτη 17 Ιουλίου 2012

ΝΑΙ ΣΤΙΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΙΣ, ΟΧΙ ΣΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ

Ναί στίς Πανηγύρεις, χι στά πανηγύρια!
 
Όλοι περιμένουμε τίς καλοκαιρινές διακοπές τήν δεια, γιά να νακουφισθομε λίγο πό τήν κούραση τς ργασίας καί τήν πλήξη τς καθημερινότητας. σο περνον τά χρόνια, τόσο αξάνεται ατή νάγκη. Καί λέγοντας «σο περνον τά χρόνια» ννοομε καί τά χρόνια τς λικίας το καθενός, λλά καί τά χρόνια τς νθρωπότητας συνολικά.
μαρτία, τά χαλαρά θη καί φύσικος καί πάνθρωπος σύγχρονος τρόπος ζως, ποος χει καταντήσει τόν νθρωπον πό βασιλέα τς κτίσεως σέ δολο τν κατακτήσεων καί κατασκευασμάτων του, μς χει γίνει σήκωτο βάρος. Γι’ ατό και ασθανόμαστε τήν νάγκη διακοπν πολύ περισσότερο πό παλαιότερες γενεές, λλά καί πολύ περισσότερο π’ τι τήν ασθανόμασταν μες ο διοι πρίν μερικά χρόνια.
ν περιμένουμε τήν διαφορετική ζωή χωρίς τό γχος καί τίς πιέσεις τς καθημερινότητας, συνήθως δέν χουμε τά ναμενόμενα ποτελέσματα, λλά πλς μιά μετατόπιση τς συνηθισμένης “κακς” ζως σέ να πιο εχάριστο τόπο. Πολλές φορές παραχαλαρώνουμε μέ ποτέλεσμα να χαλμε τίς ρχές μας, καί ντί νά φεληθομε, βλαπτόμαστε.
Χριστός χρησιμοποιε πλθος εκόνων, βγαλμένες πό τήν καθημερινή ζωή τν γεωργν, ψαράδων καί ποιμένων. Βλέποντας πό κοντά ατές τίς εκόνες, τό πιό φυσικό εναι νά θυμόμαστε τά λόγια το Χριστο καί νά ρθουμε πιό κοντά Του: «γώ εμι Ποιμήν καλός», «γώ εμι μπελος ληθινή».
πειδή ο εκόνες ατές μς χουν γίνει ξένες, καί πειδή τις ποιμενικές καί γροτικές ργασίες τίς φήσαμε στά χέρια ξένων, γι’ ατό καί τά λόγια το Χριστο μς γιναν ξένα. Δυστυχς, πως γίνεται  μετάδοση συνηθειν στίς διεθνες σχέσεις, τσι γίνεται καί στό σωτερικό τς χώρας. Μέ να λόγο: Δεχόμαστε καί υοθετομε τά κακά το λλου, πορρίπτουμε τά καλά του, καί ξεχνμε κόμα καί τά καλά μας.
Κάποτε Θεός μς ταν παραίτητος, δέν κάναμε βμα χωρίς την ελογία Του. Χριστός μς ξεκαθαρίζει τά πράγματα καί μς καλε νά νωθομε μαζί Του: «Μείνατε ν μοί κγώ ν μν. Καθώς τό κλμα ο δύναται καρπόν φέρειν φ’ αυτο, άν μή μείνη ν τ μπέλ, οτω οδέ μες, άν μή ν μοί μείνητε. γώ εμι μπελος, μες τά κλήματα. μένων ν μοί κγώ ν ατ, οτος φέρει καρπόν πολύν, τι χωρίς μο ο δύνασθε ποιεν οδέν. άν μή τις μείνη ν μοί, βλήθη ξω ς τό κλμα και ξηράνθη, καί συνάγουσιν ατά καί ες τό πρ βάλλουσι, καί καίεται» (ωάν. ιε’ 4-6).
Τό Εχολόγιον τς κκλησίας μας ποδεικνύει τό πόσο εχε διαποτισθ καθημερινή ζωή καί δραστηριότητα τν νθρώπων πό την νάγκη τς Ελογίας: Εχή πί ελογήσει σπόρου, Εχή ες τό ελογσαι λωνα, Εχή ες φύτευμα μπελνος, Εχή πί τρυγς μπέλου, Ευχή πίελογήσεως ονου, Εχή ες τό ευλογσαι ποίμνην, γιά νά ναφέρουμε μόνο μερικές. Καί σέ κάθε . κολουθία δεόμαστε πέρ εκρασίας έρων, εφορίας τν καρπν τς γς καί καιρν ερηνικν.
Δυστυχς ατή πίστη καί κατά συνέπειαν ατή γεμάτη ελογιν ζωή, σέ μεγάλο βαθμό πουσιάζουν πό τά χωριά μας. Ο νθρωποι χουν γίνει σχετοι μέ τόν Χριστό καί μέ τήν ργασία τους. χουν παραδοθ στά χέρια τν “εδικν”, τους ποίους βλέπουν σάν μάγους πού θά τούς φτιάξουν τά κατάλληλα φάρμακα, καί τν ξένων ργατν, ο ποοι ζον κάτω πό θλιες συνθκες σάν νά σαν ο νέοι σκλάβοι, με τή διαφορά τι ο παλαιοί σκλάβοι, πως τούς ξέρουμε πό τήν στορία,πιστρατεύτηκαν νά καλλιεργήσουν τίς τεράστιες φυτεες καί κτάσεις τν μεγαλογαιοκτημόνων, ν σήμερα καθένας χει καί πό δύο - τρες σκλάβους γιά τά 10 - 20 στρέμματά του, πειδή τά “μανάρια” του κάθονται καί τριγυρνον νεργα καί σκοπα στά στικά κέντρα.
θρησκευτικότητα τέτοιων νθρώπων βρίσκεται σέ λλες σφαρες, κτός ατς τς ζως. Γι’ ατό καί τόν ερέα δν τόν θεωρον πιά διδάσκαλο καί πατέρα, λλά πάλληλό τους, γιά νά τούς κάνη καμιά διωτική λειτουργία καί κυρίως τίς κηδεες καί τά μνημόσυνα τν δικν τους. ρα καί τόν Θεόν, πό Θεόν ζώντων τόν ποβίβασαν σέ Θεόν νεκρν!
Καί τώρα ρχεται σειρά μας. μες ο κάτοικοι τν πόλεων, πού περιμένουμε τόσο πολύ τήν δειά μας γιά νά ζήσουμε γιά λίγο μιά πιο φυσιολογική ζωή, τί κάνουμε; Προσαρμοζόμαστε στά δεδομένα ατά πού περιγράψαμε παραπάνω, σάν νά μή εχαμε κούσει ποτέ κάτι λλο. πό την πνευματικότητά μας δέν μεταφέρουμε τίποτα στό χωριό, λλά τή βάζουμε γιά να-δύο μνες στό ψυγεο. Τίς ργασίες μας τίς ναθέτουμε κι μες στόν τάδε λβανό καί στόν τάδε Πακιστανό, φο λοι τσι κάνουν.
ρχεται ορτή καί βρίσκουμε κλειστή την κκλησία. Τί νά κάνουμε;
Δέν βαριέσαι! Περνμε κι μες τήν ρα μας στήν καφετέρια πηγαίνουμε στό πανηγύρι το διπλανο χωριο. Καί κε συναντομε τό διο χάλι. ορτάζει κκλησία το χωριο: 50 εναι μέσα, 300 π’ ξω. Τελικά δεχόμαστε τι εμαστε γιά τά πανηγύρια; ν ναί, δέν θά ργήσουμε πανηγυρίζοντας νά πέσουμε στόν γκρεμό σάν τά γουρούνια τς Εαγγελικς περικοπς.
ν μως χι, πρέπει νά κμεταλλευθομε τό φετινό καλοκαίρι. λοι μαζί, νας βοηθός το λλου νά λλάξουμε τούς αυτούς μας καί τόν τόπο μας. συρροή πλήθους στά στικά κέντρα εναι δεγματριτοκοσμικς χώρας. νθρωπος ποκομμένος πό τήν πασχόληση με τή γ ρρωσταίνει ψυχικά, λλά καί προσκολλημένος στή γ πεθαίνει πνευματικά. χουμε νάγκη νας τόν λλον, καί λοι τίς πρεσβεες τν γίων μας. Να κμεταλλευτομε, λοιπόν, τό πιό χαλαρό μας πρόγραμμα για νά πλησιάσουμε τήν κκλησία καί τούς συνανθρώπους μας, στε να λληλοδιδαχθομε. χουμε νά μάθουμε πολλά καί πό τόν πλέον γράμματο τσοπάνη. λλά χουμε καί τήν ποχρέωση νά μεταδώσουμε τίς καλές συνήθειες ς πρός θέματα κκλησιασμο, πνευματικο προγράμματος, νηστειν κ. . στούς πολλές φορές κατήχητους συνανθρώπους μας. Καί ν χρειασθ, ς πιέσουμε καί λίγο τούς ερες, τό περιμένουν. Πολλοί θέλουν νά γίνουν σωστοί φημέριοι, λλά ποχώρησαν στίς ντιδράσεις τν χωρικν. Ατό πού πρέπει πάση θυσία νά σταματήση εναι τά φαγοπότια κατά τίς παραμονές τς πανηγύρεως το κάθε ερο Ναο. Τό φαινόμενο να ξεκιν τό πανηγύρι τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου μέσα στήν νηστεία με ψητά, κλαρίνα καί τελευταα καί με στρηπτίζ(!) εναι ψίστη βρις πρός την Μητέρα λων μας, ποία εναι - διαίτερα στά χαλεπά χρόνια τά ποα διανύουμε - μόνη λπίς τν Χριστιανν.
Στά χέρια μας εναι νά ξαναζωντανέψη λληνική παιθρος, για νά χουν τά παιδιά καί γγόνια μας ναν τόπο νά ζον ξιοπρεπς και πνευματικά. ρχή εναι δύσκολη, μετά, τό να καλό θά φέρει τό λλο.
π. Γεώργιος Χάας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου